JAK BĘDZIE WYGLĄDAŁA PRZYSZŁOŚĆ BRANŻY EVENTOWEJ W 2020 ROKU?

Wróć

Jak będzie wyglądała przyszłość branży eventowej w 2020 roku?

 

Gdyby ktoś jeszcze kilka lat temu powiedział nam, że zakładając naszym Gościom okulary przeniesiemy ich do zupełnie innej rzeczywistości, z pewnością byśmy uznali to za nierealne. Albo, że sami zbudujemy coś na kształt miasteczka na środku pustyni. A jednak…. już dziś wydaje się, że nie ma rzeczy niemożliwych, że przesuwamy granice, wspinamy się na wyżyny. A co przed nami? Z jednej strony z niecierpliwością czekamy na to, co branży przyniesie jutro, a z drugiej.. chyba możemy i chcemy wziąć głębszy oddech, ponieważ mamy do czynienia z absolutnym szczytem w branży eventowej i taki stan raczej utrzyma się jeszcze przez jakiś czas.

Mnogość nowych agencji, podwykonawców, artystów, których z każdym kolejnym telewizyjnym talent show jest coraz więcej, powoduje, że chyba wszyscy musimy nieco okrzepnąć. Odnaleźć się w nowych warunkach, poznać siebie i swoje oferty, ponieważ zwyczajnie brakuje na to czasu….Konsekwencją tak intensywnego dotychczasowego rozwoju branży jest również rosnąca konkurencja. Przez kolejne lata każdy z podmiotów będzie musiał wykazać się większą kreatywnością i sprawnością. Stoimy więc przed coraz większymi wyzwaniami, mając jednak do dyspozycji coraz doskonalsze narzędzia.

 

Zmiany, których się spodziewamy…

 

Nowe technologie w komunikacji - powrót do tradycji?  

Z pewnością nadal będziemy obserwowali rozwój nowych technologii, jednak w dużej mierze będziemy wykorzystywać obecne już narzędzia do komunikacji eventu z otoczeniem. Zakładać dedykowane profile na portalach społecznościowych, zakładki w witrynach firmowych i tworzyć nowe strony wydarzenia, a po zakończonym evencie przygotowywać opisy, zdjęcia, filmiki, niespodzianki w postaci konkursów lub filmików tzw. making off, czyli z pracy 'na zapleczu'. Na rynku istnieje już wiele dedykowanych eventom aplikacji, które usprawniają rejestrację Gości, dostarczają im informacji o agendzie, itp. Niezaprzeczalnie więc nowe aplikacje pozwalają nam na jeszcze bardziej precyzyjne odpowiadanie na potrzeby Klientów. Mimo tych wszystkich udogodnień, komunikacji poprzez 'jedno kliknięcie' obserwujemy jednak tęsknotę za tradycją.. coraz trudniej bowiem z tego nadmiaru informacji wyłuskać te naprawdę ważne, coraz częściej na stronach szukamy numeru telefonu, by zadzwonić i porozmawiać z drugim człowiekiem. Paradoksalnie jesteśmy dziś nieco przytłoczeni nowinkami technologicznymi, często nie jesteśmy w stanie za nimi nadążyć.  Wniosek? Będziemy ze sobą po prostu więcej rozmawiać…

 

NOWE TECHNOLOGIE - SCENOGRAFIA SCENICZNA &MULTIEMDIA

O ile rozwój 'prywatnych' multimediów może nas chwilowo przygniatać, o tyle z nadzieją patrzymy w kierunku technologii wykorzystywanych podczas samych eventów. Jednak nie oczekujemy już kolejnych nowości na rynku, a raczej ich.. spowszednienia. Ekrany, ścianki, tablice multimedialne, projekcje 3D i wirtualna rzeczywistość to aktualnie modne i pożądane narzędzia, jednak ciągle wiążące się z wysokimi kosztami i trudniejszą dostępnością. Czekamy więc na zwiększenie ich powszechności, a co za tym idzie, obniżenie kosztów, ułatwienie montażu i transportu. Znaczącym utrudnieniem dla agencji i jej podwykonawców jest dziś również bowiem logistyka, czyli dostarczanie wszystkich elementów na czas i transportowanie ich niejednokrotnie w miejsca trudno dostępne. Może za dwa lata ekran ledowy w rozmiarze 6x3 m wniesiemy do pomieszczenia zwinięty po prostu w rulon? A udźwignie go nawet drobnej budowy kobieta.. Kto wie…  Na pewno coś, co dziś jest wyjątkiem, stanie się wkrótce standardem.

 

Catering

Obecnie trendy kulinarne są coraz mocniej powiązane z samą koncepcją eventu, tworząc z nim jedną spójną całość. Coraz bardziej istotne jest podkreślenie właśnie przez kulinaria całej tematycznej koncepcji imprezy, tak aby każdy uczestnik poprzez kubki smakowe mógł poznać zamysł organizatora, oraz mógł przenieść się duchem i ciałem w inny wymiar, niż codzienność. W Polsce od długiego czasu mamy już znakomitych szefów kuchni, którzy z powodzeniem mogliby nosić miano czarodziejów. Kuchnia balansuje dziś na pograniczu alchemii i czarnej magii. Mamy coraz większy dostęp do produktów z drugiego końca świata, kucharze się szkolą, podpatrują, łączą smaki. Dziś szczyty popularności bije kuchnia Fusion i kuchnia molekularna. To  jednak na razie stosunkowo drogie rozwiązania, które pewnie z czasem również staną się bardziej dostępne. Kulinarnie więc z pewnością zostaniemy jeszcze mocno zaskoczeni. Być może też powrotem do korzeni.. bo takie trendy również dziś można zaobserwować… Do łask na przykład wraca tradycyjna polska kuchnia.. choć zaprezentowana w inny, nowoczesny sposób. Coraz częściej spotykamy się więc z wariacjami na temat kuchni lokalnej. Każdy region naszego kraju to przecież cudowne smaki, jak Polska długa i szeroka różnorodne. Napływ zagranicznych pomysłów spowodował, że zatęskniliśmy za prostym jedzeniem. Prostym, ale nie banalnym. Niezwykłą sztuką jest przygotować coś zgodnie z babciną recepturą, by smak zachwycał jak kiedyś. Lokalne przysmaki to niejednokrotnie absolutne perełki i to powinien być dominujący trend w najbliższym czasie.

 

Relacja klient - agencja

Współpraca z klientem w naszym zawodzie to podstawa. Ona ewoluuje z każdym rokiem. Dziś wszyscy - klient, agencja, podwykonawcy - jesteśmy partnerami. Gramy do jednej bramki, doradzamy sobie wzajemnie. Taka relacja z pewnością się jeszcze pogłębi. Każda ze stron się rozwija. Edukacja, mnogość wydarzeń i konferencji, które skupiają najlepszych i największych w branży, wymiana doświadczeń, profesjonalne kierunki studiów i rozwój nowoczesnych technologii. Dzięki temu zmieniło się myślenie klientów, którzy przeznaczając konkretny budżet na organizację wydarzenia, oczekują wymiernych efektów. Mają świadomość, że jeśli oczekują kompleksowego wsparcia - w zakresie komunikacji, brandingu, doradztwa w zakresie działań PR'owych firmy - muszą się liczyć z większymi kosztami.

Na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy olbrzymią zmianę mentalności również w kwestii samych wydarzeń. Event marketing stał się jednym z najważniejszych i najbardziej skutecznych narzędzi w procesie sprzedaży, budowania marki oraz zarządzania relacjami. Mamy do czynienia z wieloetapowymi, skomplikowanymi i długoterminowymi projektami, które mają na celu podkreślić wartości firmy, jej silną pozycję na rynku oraz zakorzenić się głęboko w świadomości grupy docelowej. Event ma odzwierciedlać strategię biznesową przedsiębiorstwa, ma być spójny z innymi przekazami, brandingiem, czy wizerunkiem marki.  Strategia eventów i budowanie świadomego kontentu w wielu firmach zaczyna być planowana już na cały rok, co również świadczy o tym, że branża jest coraz bardziej świadoma. Prognozujemy więc, że dzięki tym zmianom w mentalności klientów, będziemy realizować być może nieco mniej eventów, jednak na znacznie większą skalę, z większymi budżetami, bardziej wymagających.  


Zmiany są nieuniknione, branża eventowa prze do przodu (choć może już nie w takim tempie), jednak warto pamiętać, że symbolem tych zmian i postępów zawsze byli i będą ludzie. Mimo wszelkich prognoz, gdzie wszystko będą mogły za nas wykonać automaty, nadal 'jesteśmy w grze'. Relacji, uczuć, kreatywności, bezpośrednich kontaktów nie zastąpi nawet najlepiej skonstruowany robot. To nasze chęci, samozaparcie i dążenie do doskonałości nakręcają tę eventową maszynę. Branża potrzebuje zatem doświadczonych ludzi, na pewno więc będziemy obserwować także wzrost ofert pracy na event managerów i migracje pracowników. To dobrze. Branża eventowa obrała właściwy kierunek. Bo choć dążymy co nowe, poszukujemy innych smaków, rozwiązań, udoskonalamy co tylko się da… to również tęsknimy za tym, co było… za smakami dzieciństwa.. za zapachem papierowej książki, za kontaktem z drugim człowiekiem nie poprzez komunikator… tylko siedzącym przy jednym stole… Ważne więc, by się rozwijać, lecz nie pędząc ślepo przed siebie - sięgać po nowe, szanując i zachowując tradycję.