JAK ORGANIZOWAĆ IMPREZY INTEGRACYJNE I CZYM JEST TEAM BUILDING?

Wróć

Impreza integracyjna - jak skutecznie spełnić jej cele a przy okazji zaskoczyć pracowników

Zorganizować integrację można zawsze. Pytanie po co? Można wydać dowolną ilość pieniędzy na atrakcyjny wyjazd dla pracowników, po którym zespół, który wróci do biura, nadal nie będzie zespołem. Jak więc mądrze inwestować?

 

Integracja - trend, konieczność, czy brakujący element?

Działania integrujące pracowników są dzisiaj bardzo ważnym elementem polityki każdej firmy. Właściciele i menedżerowie zdają sobie sprawę z ogromnego potencjału, jaki drzemie w efektywnie pracującym zespole, dlatego też coraz chętniej inwestują w profesjonalnie zorganizowane wyjazdy integracyjne, które mają na celu budowanie relacji w teamie. Wiele badań na przestrzeni ostatnich lat pokazało, że wyjazdy integracyjne przynoszą realne i wymierne zyski firmie. By imprezy teambuildingowe przyniosły zamierzone cele, muszą być spełnione dwa kryteria - wzajemne określenie celu wyjazdu, jak również zaoferowanie pracownikom udziału w wyjątkowych i rozwojowych zajęciach.

 

Wyjazd integracyjny - poznajmy się!

Dobrze zorganizowana i przemyślana integracja zapewnia firmie wiele korzyści związanych z poprawą relacji między pracownikami. Niesie to również ogromne korzyści dla zespołu. Bez względu na wielkość organizacji często pracując w jednej firmie, pod jednym dachem, pracownicy mają znikomy kontakt ze sobą z uwagi na to, że ich codzienne obowiązki nie wymagają utrzymywania wzajemnej relacji. Dlatego często zdarza się, że event integracyjny jest dla nich pierwszą okazją do poznania się na stopie pozazawodowej. Wyjazdy integracyjne stwarzają neutralną przestrzeń do zawierania znajomości i budowania relacji między pracownikami, którzy będąc z dala od miejsca pracy mogą sobie pozwolić na więcej luzu, zostawiając sprawy biurowe daleko za sobą. Luźna, nieformalna atmosfera z dala od firmowych obowiązków minimalizuje stres i podnosi poczucie przynależności do zespołu. Imprezy teambuildingowe pokazują jak w krótkim czasie zacieśniają się więzi pomiędzy współpracownikami, którzy znajdują wspólny język - wspólne tematy do rozmów, wspólne mianowniki i nierzadko wspólne hobby. Niejednokrotnie taki wyjazd jest również szansą na rozwiązanie sporów biurowych w przyjaznej atmosferze. Warto podkreślić, że integracja pracowników powinna być procesem długofalowym, a nie tylko wydarzeniem organizowanym raz na jakiś czas. Od przypadku do przypadku. Powinna pełnić rolę skutecznego narzędzia, służącego do osiągania określonych celów firmy. Dlatego niezmiernie ważna przy tego typu wydarzeniach jest systematyczność i konsekwencja. Wyjazd teambuildingowy musi być na stałe wpisany w strategię firmy i planowany z uwzględnieniem zmieniającej się sytuacji firmy na rynku.

 

Teambuilding z punktu widzenia pracodawcy

Pracownicy się poznali. Świetnie! Ale czy to powinno być jedynym celem integracji? Czasy spędzania z pracownikami 'upojnego' weekendu w hotelu w górach, czy nad morzem już minęły. Świadomi menedżerowie, czy działy HR wiedzą dziś, że ta inwestycja musi się zwrócić w postaci efektywniejszej pracy zespołowej. Zbudowania ducha zespołu. Teamspirit z naciskiem na 'spirit' dziś już nie wiąże się bezpośrednio z ilością wypitego alkoholu na tego typu wyjazdach, mimo, że nadal tak w wielu kręgach te wyjazdy się kojarzą. Świadomy i przemyślany wyjazd integracyjny to przede wszystkim określenie celu integracji, dopasowany do tego scenariusz, komunikacja przed, w trakcie i po wyjeździe. To wysłuchanie pracowników, opinie zebrane podczas spotkania i wykorzystanie ich w dalszej działalności firmy. To wdrożenie działań korygujących w codziennych obowiązkach, czy wykorzystanie potencjału, jaki udało się stworzyć, czy zaobserwować podczas wyjazdu. Często bowiem w nieformalnych sytuacjach przy odpowiednio poprowadzonych zajęciach pracownicy ujawniają talenty oraz kompetencje, których nie mieli okazji wykorzystać, czy pokazać w codziennie wykonywanych obowiązkach. Dlatego niezwykle istotne jest podczas integracji obserwowanie zachowań pracowników w grupie i przełożenie ich ewentualnego potencjału w późniejszej pracy.

 

Każdy może zorganizować integrację…

Tak. Teoretycznie tak. Zarezerwować noclegi, wynająć quady, terenówki, czy dmuchane piłkarzyki. To nic trudnego. Jednak, czy taka forma organizacji - poza ograniczeniem kosztów - spełni cele integracji? Wybór firmy, która wie jak i przede wszystkim, po co event integracyjny jest organizowany, jest inwestycją, a nie ograniczeniem kosztów. Firmy, która zapewni komunikację przed, w trakcie i po wydarzeniu. Która w swoich strukturach ma coacha, psychologa, który dopasuje program integracji do indywidualnych potrzeb grupy. Nie ma dwóch takich samych programów integracyjnych dla każdego zespołu. Każdy wymaga indywidualnego podejścia.

 

Jak i gdzie się integrować, czyli trendy w teambuildingu.

Oferta imprez integracyjnych na rynku jest niezwykle bogata, jednak to wspólne atrakcje na łonie natury zajmują najwyższe miejsce na podium. Różnego rodzaju programy, jak Runmageddon, Orienteering, czy gry scenariuszowe nie są nowością, ale zorganizowane wg określonych założeń mogą pełnić rolę fantastycznego narzędzia teambuildingowego. Pracownicy wyjeżdżają za miasto, by spróbować pełnych adrenaliny rajdów, odbyć wspólną przeprawę przez ekstremalnie ukształtowany teren, wziąć udział w grze scenariuszowej opartej o fabułę znanego filmu, czy gry komputerowej, polecieć poduszkowcem, spotkać się z Mateuszem Kusznierewiczem na regatach, czy z Kajetanem Kajetanowiczem na torze wyścigowym.  Wyjątkowo ważnym elementem organizacji imprezy integracyjnej decydującej o jej sukcesie jest wcześniejsze dopasowanie programu wyjazdu do grupy docelowej. Służą do tego ankiety, wywiady i reaserch na temat firmy na długo przed terminem imprezy. Te zabiegi gwarantują, że wybrany dla pracowników program ich nie znudzi i dostarczy niezapomnianych wrażeń, a przy okazji doświadczą nowych, możliwe, że nigdy wcześniej nie odkrytych w sobie emocji. Może nawet uda im się wyjść poza strefę swojego komfortu, tylko po to, by doświadczyć czegoś więcej …

 

Jak zaskoczyć pracowników i sprawić, by wyjazd zapadł na długo w ich pamięci?

Impreza integracyjna to jedno. Impreza integracyjna zapadająca w pamięci uczestników - to drugie. Jak uzyskać 'efekt wow' tworząc program eventu integracyjnego? Po pierwsze spójną koncepcją kreatywną eventu i nietuzinkowym scenariuszem. Często nie potrzeba wiele, by zaskoczyć Gości. Wystarczy, w nawiązaniu do motywu przewodniego wydarzenia dobrać formę deseru czy kolorystykę powitalnych drinków, by na twarzach Gości zagościł uśmiech zaskoczenia. Sprawdzonym pomysłem jest wyświetlenie zajawki wydarzenia już podczas konferencji dnia poprzedniego, w celu zaszczepienia w pracownikach nutki ciekawości i wzbudzenia apetytu na imprezę. Super pomysłem jest oryginalny gadżet w welcome pack’u na powitanie Gości, nawiązujący do motywu przewodniego wydarzenia. Zamiast zwykłych pendrive’ów podarujmy Gościom karty pamięci w postaci wielofunkcyjnych kart do bankomatu, jeśli nasza impreza nawiązuje stylem do zmagań James’a Bonda. Zaskoczmy ich podczas imprezy integracyjnej o dużej intensywności ruchowej, wręczając im numery do koordynatorów eventu zapisane na kawałku suszonej wołowiny, którą w chwilach kryzysu będą mogli zjeść. Niebanalne rozwiązania, jak zamiana zwykłych list papierowych na interaktywne tablety, czy mobilna aplikacja do zliczania przebytych kilometrów i porównywania dystansu z drużyną rywala jest z pewnością miłym bonusem do całości wydarzenia.

Najważniejszym jednak elementem integracyjnej układanki jest indywidualne podejście do każdego z Gości. Pracownik, który widzi, że organizator wydarzenia robi co w jego mocy, by impreza odbyła się na jak najwyższym poziomie, dbając o każdy szczegół, doceni wydarzenie jeszcze bardziej.