JAK ORGANIZOWAĆ IMPREZY INTEGRACYJNE I CZYM JEST TEAM BUILDING?

Wróć

IMPREZA INTEGRACYJNA - JAK SKUTECZNIE SPEŁNIĆ JEJ CELE A PRZY OKAZJI ZASKOCZYĆ PRACOWNIKÓW

 

Zorganizować integrację można zawsze. Pytanie po co? Można wydać dowolną ilość pieniędzy na atrakcyjny wyjazd dla pracowników, po którym zespół, który wróci do biura, nadal nie będzie zespołem. Jak więc mądrze inwestować?

 

ZAJĘCIA INTEGRACYJNE DLA FIRM - TREND, CZY KONIECZNOŚĆ?

 

Wyjazdy integracyjne dla pracowników są dzisiaj bardzo ważnym elementem polityki każdej firmy. Właściciele i menedżerowie zdają sobie sprawę z ogromnego potencjału, jaki drzemie w efektywnie pracującym zespole, dlatego też coraz chętniej inwestują w profesjonalnie zorganizowane programy integracyjne, które mają na celu budowanie relacji w teamie. Wiele badań na przestrzeni ostatnich lat pokazało, że wyjazdy integracyjne przynoszą realne i wymierne zyski firmie. By imprezy teambuildingowe przyniosły zamierzone cele, muszą być spełnione dwa kryteria - wzajemne określenie celu wyjazdu, jak również zaoferowanie pracownikom udziału w wyjątkowych i rozwojowych zajęciach.

 

DLACZEGO WARTO ORGANIZOWAĆ IMPREZY INTEGRACYJNE?

 

Dobrze zorganizowana i przemyślana integracja zapewnia firmie wiele korzyści związanych z poprawą relacji między pracownikami. Niesie to również ogromne korzyści dla zespołu. Bez względu na wielkość organizacji często pracując w jednej firmie, pod jednym dachem, pracownicy mają znikomy kontakt ze sobą z uwagi na to, że ich codzienne obowiązki nie wymagają utrzymywania wzajemnej relacji. Dlatego zdarza się, że event integracyjny jest dla nich pierwszą okazją do poznania się na stopie pozazawodowej. Wyjazdy integracyjne stwarzają neutralną przestrzeń do zawierania znajomości i budowania relacji między pracownikami, którzy będąc z dala od miejsca pracy mogą sobie pozwolić na więcej luzu, zostawiając sprawy biznesowe daleko za sobą. Luźna, nieformalna atmosfera z dala od firmowych obowiązków minimalizuje stres i podnosi poczucie przynależności do zespołu. Imprezy teambuildingowe pokazują, jak w krótkim czasie zacieśniają się więzi pomiędzy współpracownikami, którzy znajdują wspólny język, wspólne tematy do rozmów, wspólne mianowniki i nierzadko wspólne hobby. Niejednokrotnie taki wyjazd jest również szansą na rozwiązanie sporów w przyjaznej atmosferze. Warto podkreślić, że integracja pracowników powinna być procesem długofalowym, a nie tylko wydarzeniem organizowanym raz na jakiś czas. Od przypadku do przypadku. Powinna pełnić rolę skutecznego narzędzia, służącego do osiągania określonych celów firmy. Dlatego niezmiernie ważna przy tego typu wydarzeniach jest systematyczność i konsekwencja. Wyjazd teambuildingowy powinien być na stałe wpisany w strategię firmy i planowany z uwzględnieniem zmieniającej się sytuacji firmy na rynku - mówi Małgorzata Mączka, Project Manager Exclusive Event.

 

ORGANIZACJA WYJAZDU FIRMOWEGO, CZY COŚ WIĘCEJ?

 

Pracownicy się poznali. Świetnie! Ale czy to powinno być jedynym celem integracji? Czasy spędzania z pracownikami 'upojnego' weekendu w hotelu w górach, czy nad morzem już minęły. Świadomi menedżerowie, czy działy HR wiedzą dziś, że ta inwestycja musi się zwrócić w postaci efektywniejszej pracy zespołowej. Zbudowania ducha zespołu. Teamspirit z naciskiem na 'spirit' dziś już nie wiąże się bezpośrednio z ilością wypitego alkoholu na tego typu wyjazdach, mimo, że nadal tak w wielu kręgach te wyjazdy się kojarzą. Świadomy i przemyślany wyjazd integracyjny to przede wszystkim określenie celu integracji, dopasowany do tego scenariusz, komunikacja przed, w trakcie i po wyjeździe. To wysłuchanie pracowników, opinie zebrane podczas spotkania i wykorzystanie ich w dalszej działalności firmy. To wdrożenie działań korygujących w codziennych obowiązkach, czy wykorzystanie potencjału, jaki udało się stworzyć, czy zaobserwować podczas wyjazdu. Często bowiem w nieformalnych sytuacjach przy odpowiednio poprowadzonych zajęciach pracownicy ujawniają talenty oraz kompetencje, których nie mieli okazji wykorzystać, czy pokazać w codziennie wykonywanych obowiązkach. Zobacz przykładowy event integracyjny: https://www.exclusive-event.pl/realizacje/imprezy-firmowe.

 

CZY ORGANIZOWAĆ INTEGRACJĘ SAMEMU, CZY ZLECIĆ?

 

Tak. Teoretycznie można zorganizować samemu - zarezerwować noclegi, wynająć quady, terenówki, czy dmuchane piłkarzyki. To nic trudnego. Jednak, czy taka forma organizacji - poza ograniczeniem kosztów - spełni cele integracji? Wybór firmy, która wie jak i przede wszystkim, po co event integracyjny jest organizowany, jest inwestycją, a nie ograniczeniem kosztów. Firmy, która zapewni komunikację przed, w trakcie i po wydarzeniu. Która w swoich strukturach ma coacha, psychologa, który dopasuje program integracji do indywidualnych potrzeb grupy. Nie ma dwóch takich samych programów integracyjnych dla każdego zespołu. Każdy wymaga indywidualnego podejścia.

 

Tekst: Adriana Piekarska - ekspert w dziedzinie event marketingu, właścicielka agencji eventowej Exclusive Event oraz marki Event Marketing Institute, trener biznesu, praktyk.