METAMORFOZY PRZESTRZENI, CZYLI JAKĄ ROLĘ ODGRYWA SCENOGRAFIA EVENTU

Wróć

METAMORFOZY PRZESTRZENI, CZYLI JAKĄ ROLĘ ODGRYWA SCENOGRAFIA EVENTU

 

Czy scenografia podczas eventu ma znaczenie? Czy warto poświecić dnie i noce i zwykle niemały budżet, by przekształcić przestrzeń, w której odbędzie się event? Czy sam koncert i smaczny catering się nie obronią?

 

Event to nie tylko jedna główna atrakcja. To spójna całość realizowana na podstawie precyzyjnego scenariusza i praca nawet kilkudziesięciu osób z olbrzymią wiedzą i pasją. To m.in. dekoracja, kostiumy, rekwizyty, charakteryzacja postaci/hostess, oświetlenie i muzyka, czyli kilka, kilkanaście, bądź nawet kilkadziesiąt wzajemnie uzupełniających się elementów, które na siebie wpływają i dzięki którym możemy myśleć o najlepszym efekcie końcowym.

 

By wydarzenie zaspokoiło nawet najbardziej wysublimowane gusta Gości, konieczne jest więc drobiazgowe przygotowanie scenariusza, wizja i wybór lokalizacji właśnie. To ona bowiem w dużym stopniu decyduje o wrażeniach, które pozostają w pamięci uczestników. W zależności od potrzeb (jak i możliwości), organizator wybiera więc przestrzeń niemal gotową pod event (sala teatralna, czy sala bankietowa w hotelu) lub miejsce zupełnie 'surowe', być może w nieoczywistej lokalizacji, ale za to plastyczne, które można zaaranżować według własnych wyobrażeń. Choć może trudno to sobie wyobrazić, przestronna, niedoświetlona pusta sala w starym, postindustrialnym budynku może przeobrazić się w magiczną przestrzeń, budzącą zachwyt nawet kilkuset osób. Budowę scenografii można śmiało więc porównać do malowania obrazu, a organizatorów do artystów, którzy to dzieło tworzą.

 

Metamorfoza przestrzeni to także wieloetapowy proces. Zaczyna się od prób - często kilku różnych grup artystycznych, świateł, prowadzących i rozstawiania stolików. Z każdą godziną wszystkie elementy sukcesywnie będą łączyć się w jedną całość. Nawet pozornie najmniej ważny szczegół to bardzo istotna część tej układanki. Numerki na stołach, strzałki na podłodze, drukowane menu to z pozoru zwykłe, informacyjne elementy. Jednak jeśli nie będą spójne ze scenografią, mogą po prostu popsuć efekt końcowy. Ta drobiazgowość naprawdę się opłaci. Goście, którzy wejdą do tak dopracowanej przestrzeni, zaniemówią. Zobaczą jeden przepiękny spójny obrazek, przenosząc się tym samym do innego, fantastycznego świata.

 

Metamorfoza trudnej przestrzeni wymaga również znacznie większych nakładów finansowych i jest sporym wyzwaniem logistycznym. Budowa scenografii odbywa się bowiem nieraz w bardzo trudnych warunkach (brak rampy towarowej oznacza konieczność transportu ciężkiego sprzętu schodami lub niewielkimi windami; czy brak ogrzewania i tym samym konieczność doprowadzenia przewodów z ciepłym powietrzem). Kiedy do tego dodamy obiekty na co dzień czynne dla zwiedzających, np. muzea, gdzie instalacje możliwe są jedynie nocą, organizacja takiego wydarzenia staje się wyjątkowo czasochłonna. 

 

Jak widać, organizacja eventu w nietypowej przestrzeni, która wymaga skomplikowanej aranżacji to olbrzymie wyzwanie. Dla niezapomnianego efektu, wrażeń i emocji uczestników, zdecydowanie warto jednak wyjść poza utarte schematy i je podjąć.